تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
کد خبر: ۷۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

دغدغه های کلان کارگران

اول ماه مه، 11 اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر است و این فرصتی است تا به بازگویی مشکلات و دغدغه‌های طبقه کارگر ایران بپردازیم.
تدبیر24 » امروزه می‌توان مشکلات و دغدغه‌های کلان کارگران جهان و ایران را در 3 مورد ریشه‌ای دسته‌بندی کرد. ذکر این نکته لازم است که هیچ‌کدام از این موارد بر دیگری ارجحیت و اولویت نداشته و ما نیازمند به پیگیری و رشد این سه مورد به صورت پیوسته و هماهنگ هستیم.
سه مشکل و همچنین راهبرد کارگران برای رسیدن به زندگی شرافتمندانه و انسانی عبارتند از امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل‌یابی و تأثیر این سه بر هم می‌تواند گاهی چرخه معیوبی را بیافریند که هیچ‌گاه به مقصود نرسیم. کارگری را تصور کنید که از حداقل امنیت و مصونیت شغلی برخوردار نیست چگونه و با چه پشتوانه‌ای می‌تواند برای دستیابی به مزدی عادلانه و تأمین معاش خود چانه‌زنی کند و چگونه می‌تواند اقدام به ایجاد تشکل کند.
حالا کارگری را تصور کنید که معیشت او تأمین نیست. بدون در نظر گرفتن امینت شغلی به هر کاری تن خواهد داد و تشکل‌گریز خواهد بود.
و در نهایت کارگری که تشکل ندارد با چه ابزار جمعی می‌تواند برای تأمین معیشت و امنیت شغلی چانه‌زنی کند؛ برای برون‌رفت از وضعیت مورد اشاره چاره‌ای نداریم جز اتحاد برای پیشبرد همزمان مؤلفه‌های مثلث حیاتی یعنی امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل یابی.اما علاوه‌بر موارد فوق هنوز شماری از مطالبات قانونی و صنفی کارگران باقی‌مانده و ضروری است با تعامل و رعایت اصل سه‌جنبه‌گرایی این مسائل به نتیجه برسد.
در این خصوص می‌توان نمونه‌هایی از درخواست‌های زمین‌مانده کارگران را به شرح زیر دسته‌بندی کرد: 1- بازگشت لایحه معیوب و ابتر اصلاح قانون کار، 2- درخواست تعیین مزد عادلانه و رسیدن به راهکاری توافقی برای جبران شکاف بین حداقل مزد و سبد معیشت توافق شده با شرکای اجتماعی، 3- اصلاح و لغو معافیت‌های غیر‌قانونی و خارج شدن کارگاه‌های زیر 5 نفر و 10 نفر از شمول برخی مقررات قانون کار، 4- لغو قانون اشتغال مناطق ویژه آزاد تجاری و شمول قانون کار مصوب سال 69 در تمامی مناطق جغرافیایی کشور و توقف سریع گسترش این مناطق، 5- اصلاح ساختار سازمان تأمین اجتماعی و واگذاری اختیار تصمیم‌گیری برای منابع سازمان به طور مساوی بین شرکای اجتماعی، 6- تسویه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و قانون الزام درمان در پوشش تمامی هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان، 7- اجرای تبصره‌های ماده 7 قانون کار و پایان دادن به روال غیر‌قانونی استثمار کارگران از طریق قراردادهای موقت در کارهای با ماهیت مستمر، 8- لغو نابرابری مزدی و اجحاف و بهره‌برداری غیر‌قانونی و غیر‌شرعی دسترنج کارگران از طریق حذف شرکت‌های واسطه پیمانکار نیروهای انسانی، 9- عزم جدی دولتمردان و سایر نهادها برای بازسازی کشور و تمرکز منابع بر تولید و اشتغال پایدار و جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق کالا به عنوان مهم‌ترین تهدیدهای امنیت شغلی و معیشتی کارگران.در پایان یادآور می‌شوم که کارگران به همراه خانواده‌هایشان  بخش وسیعی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و از این‌رو لازم است برای حل مطالبات قانونی و صنفی آنان از سوی مسئولان و دولت گام‌هایی جدی‌تر برداشته شود.


علی خدایی، عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: